26 Mart 2013 Salı

"Çin ile Ubuntu arasında tarihi anlaşma" ve Debian Tabanlı Pardus karşılaştırması

http://haber.sol.org.tr/bilim-teknoloji/cin-ile-ubuntu-arasinda-tarihi-anlasma-haberi-70344 adresindeki haberden bazı alıntılarla başlamak istiyorum. Kırmızı renkli kısımlar haberdan alıntıyı ifade etmektedir.


"Çin’in Sanayi ve Bilişim Teknolojileri Bakanlığı’na bağlı Yazılım ve Entegre Yonga Yaygınlaştırma Merkezi (China Software and Integrated Chip Promotions Centre) tarafından yapılan açıklamaya göre Ubuntu, ülke çapında kullanılması öngörülen yeni işletim sisteminin temelini oluşturacak."


 Tubitak'da Debian tabanlı bir Pardus Linux dağıtımı hazırladı.


"Önceki yıllarda Çin hükümetinin, ülkenin olası düşmanları tarafından hazırlanmış kapalı kaynak kodlu işletim sistemlerine olan bağımlılığını ortadan kaldırmak adına girişimleri olmuştu. Örneğin, Red Flag (Kızıl Bayrak) adında yine Linux tabanlı bir işletim sistemi geliştirilmiş, internet kafelerde ve devlet kurumlarında kullanılması sıkı yaptırımlarla teşvik edilmeye çalışılmıştı. Ancak hem teknolojik yetersizlikleri ve kullanışsızlığı hem de okullarda öğretilmemesi nedeniyle yeterli yaygınlığa ulaşamamıştı"


Daha önceki Pisi Pardus ekibi de Red Flag gibi sıfırdan bir dağıtım yapmaya çalıştı. Paket eksikliği başta olmak üzere bir çok yetersizlik sebebiyle dağıtım yeterli yayğınlığa ulaşamadı.

 "Ubuntu ile yapılan ortaklık sonucunda geliştirilip sisteme eklenecek Çin alfabesinin istisnai durumu nedeniyle gereksinim duyulan klavye arayüzleri, Çin takvimi, yerel harita, hava durumu ve müzik hizmetleri gibi uygulamaların bu sorunlardan ilkini çözmesi bekleniyor."


Tubitak yeni Pardus ile en iyi Türkçe dil desteği olan Linux dağııtmı olmayı hedeflemekte. Ayrıca kamuda yayğın kullanılan uygulamaların Linux alternatiflerini çıkarmayı planlamaktadır.



"Bununla birlikte, eğitim kurumları aracılığıyla yaygınlaştırma konusunun Çin hükümeti tarafından nasıl ele alınacağı henüz açıklığa kavuşmuş değil. Bu yeni işletim sisteminin yaygınlık kazanması için yeni bilgisayar kullanıcılarının, yani öğrencilerin, alışkanlıkları büyük önem taşıyor."

 Her ne kadar eksiklikleri olsa da FATIH projesi kapsamında Linux'un başta tablet ve akıllı tahta olmak üzere eğitm kurumlarına ulaşması hedeflenmektedir. Yani bu konuda Çinlilerden bir adım ilerideyiz.



"Pardus gibi yarım kalır mı?
Bilindiği üzere, ülkemizde de benzer bir girişim olmuştu. Ancak Pardus adını verdiğimiz Linux tabanlı işletim sistemini geliştirmek için TÜBİTAK bünyesinde yetenekli ve istekli onlarca araştırmacının bir araya getirilmesine rağmen, projenin önemli başarılar kazandığı bir dönemde tamamen ortadan kaldırıldığına şahit olduk"


Yeni Pardus'un ne olacağı hakkında şimdiden bir yorum yapamam fakat yukarıdaki alıntıda Pisi tabanlı Pardus, Çinlilerin Red Flag dağıtımı ile aynı süreci uyguladığı için yarım kalmıştı.


Red Flag konusu oldukça önemli. Çin, dünyada kendi dağıtımını sıfırdan yapmaya kalkan bir kaç ülkeden birisidir. Bünyesinde binlerce yazılımcı barındıran Çin bile kendi yaptığı dağıtımın sürekliliğini sağlayamayıp, Ubuntu ile anlaşma yapıyorsa, hala Pisi tabanlı Pardus'u göklere çıkarıp, Debian tabanlı Pardus'u yerin dibine batıran arkadaşların şapkayı önüne koyup bir daha düşünmelerini rica ederim.

 Çin'in Ubuntu ile gitmesi ne kadar mantıklı ve doğru bir kararsa, Tubitak'ın da Debian ile gitmesi o  kadar doğru bir karardır.


 Özetle, Çin hükümeti ve Tubitak yönetimi aynı paralelde yerli dağıtım geliştirme süreci uyguluyor.
 

2 yorum:

  1. Doğru söze ne denir hocam :)
    Anlayana sivri sinek saz, anlamayana davul zurna az misali anlamak istemeyen anlamıyor...

    YanıtlaSil
  2. Haberin kaynağını görünce devamını okumadım.

    YanıtlaSil