23 Ocak 2014 Perşembe

Global pazar hedefli Yerli Ar-GE süreçleri


 2006 yılından itibaren ticari olarak, öncesinde de gönüllü olarak bilişim ar-gesi yapan biri olarak yaşadığım tecrübelerden sonra şunu çok rahat söyleyebilirim ki:
 
“Global pazar hedefi olmayan yerli ar-ge uzun soluklu olamaz.”

Çünkü:
  • Yerli müşteri artık sadece ürün yerli diye satın alma yapmıyor. Bir çok global rakiple karşılaştırıyor ve yerli ile global arasında ciddi bir fark yoksa yerliyi UCUZa alıyor.
  • Yerli pazar çok büyük olmadığı gibi yerli ve yabancı çok fazla oyuncu var.
  • Pazarın küçük olmasından dolayı ölçek ekonomisi uygulayamazsınız. Bu da birim başına düşen maliyeti artırır ve karlılığı ciddi oranda etkiler.
  • Rakibinizin olmadığı çok özel bir alanda çalışmıyorsanız kıran kırana rekabetten dolayı para kazanamazsınız. Bu yüzden de sabit kalmanız hatta batmanız kaçınılmaz.
  • Küreselleşen bir dünyadan dolayı siz yerli olarak bir ihaleye ürün yetiştirene kadar OSTİM'deki bir nayloncu, ucuz fiyata işi aldıktan sonra soluğu Çin'de alarak sıfır ar-ge ile işi kapatabilmektedir.(Gerçek bir hikaye)
 Bu yazdıklarıma birde psikolojik olarak yerli kötü, yabancı malı her zaman iyidir mantığını eklediğimizde buyrun cenaze namazına!
 
 Peki ne yapılması gerekiyor? Öncelikle sadece yerel değil global bir ihtiyacı karşılayacak bir ürün geliştirdiğinizi kabul ediyorum. Aksi halde zaten global olmanın bir anlamı olmayacaktır.
 
Süreci teknik ve yönetsel olarak iki kısımda değerlendirebiliriz:
 
 Yönetsel kısım:
  • Global bir şirket olma vizyonu olmalıdır.
  • Şirket mutlaka A.Ş olarkak kurulmalı ve kuruluşundan 5 yıl sonra sanki borsada işlem görecekmiş gibi kurumsal yönetim süreci uygulanmalıdır. Bu süreçteki en önemli unsurlar şunlardır:
    • Dışarıdan bir mali denetim desteği alınması ve sonuçların raporlanması ile mali şeffaflık oluşturma
    • Yönetim kuruluna dışarıdan sektördeki güçlü kişilerin de dahil edilmesi
    • Yıllık performans hedeflerinin belirlenmesi ve 3 aylık periyotlarla hedeflerin değerlendirilmesi
  • Stratejik yönetim yaparak vizyon belirleme, iç ve dış çevre analizi yapma, strateji belirleme, bu stratejiye ulaşacak eylem planını hazırlama ve elde edilen durumu sürekli gözden geçirme gibi adımlarla hedefe ulaşmaya çalışma
 Bu süreçleri yürütmek için çok ciddi bir bütçe ayırmanıza gerek yoktur. İyi bir yönetici tüm bu süreçleri yönetebilir. Günümüzde yurtdışı ortaklığı ile global pazara girmek isteyen tüm yerli firmalar en az bir sene muhasebeyi "düzelteceğim" diye uğraşmaktadır.
 
Teknik Kısım:

  Özellikle ar-ge süreç yönetiminin çok sağlam kurulması gerekir:
    • Sürümler için yol haritası oluşturulmalı
    • Merkezi kod reposu kullanılmalı
    • Kodda yorum ve değişkenler ingilizce olmalı
    • Tüm işler için çağrı(ticket) oluşturulmalı
    • Projeye başlamadan önce dökümantasyon yapılmalı
  • Şirkette herkesin birincil belgelendirme ve yazma dili İngilizce olmalı, Türkçe belgelendirme sonradan yapılmalı
  • İngilizce web sitesi,döküman,sunum olmalı
  • İngilizce ve online destek portali kurulmalı


İsmail YENİGÜL
CTO
SurGATE Labs

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder